martes, 20 de diciembre de 2022

Els pastorets de Jose Maria Folch i Torres (1916) 90min.

Tan perseguits com el Patufet, els Pastorets van passar guerres i exilis i des de l'encarrec de modernitzar-los per part del Coliseu Pompeia tots dos patiren persecucions i segrests per ser considerats els primers autors del teatre infantil català, en aquest cas subtitulat l 'adveniment de l'Infant Jesus. Tothom a la seva vida a treballat per aixecar per Nadal aquesta original peça teatral, Jo mateix vaig dibuixar i pintar una cova de Betlem a Bellvitge, els anys 70. Llençan al mon que El Nen és nat. Sempre s'han trobat suficients actors que amb un maxim de bona voluntat, treuen hores de son i de lleure per oferir una explicació divertida i costumbrista del misteri angelical. A mesura que s'acosta la nit màgica augmenten els dubtes, els nervis i a vegades els constipats. I hi ha dues coses super importants a tenir en compte. Mirare de "senyalar", com han fet als mondials, idees també erronees i encerts, però sempre amb positiu (BOBO) i buscant una manera de col·laborar des de la fila 7. Hi ha una cosa molt important que és l'adaptació del text , a un llenguatge mes modern o mes antic que es personalitza molt al guio i que assumix en bona part tambe el director. D'ells depenen el ritme, el to, els actes, les ubicacions. Recordo especialment una revisió esplèndida i entenedora de Pau Joan Hernandez, que amb qualitat literària, va tornar el text a les riberes del Tenes. Per cert aquest any tranquil i sol·licit Sant Josep. Per contra recordo el fred de potser dues anyades interminables a l'era de Can Maspons. L'altre aspecte important és la producció executiva en definitiva la coordinació, algú que digui, però que no hagi de fer res. La gent de Fem BIR s'ha multiplicat fins a l'infinit, però sempre s'escapa alguna cosa. Com als pessebres, l'ultim que si posen són les figuretes, dins una decoracio (amb 3 cactus) que han de tenir protagonisme al desert de Natzaret. Però abans cal fer un càsting. I tenim un actors classics entre els que sempre hi ha descobriments que no sorpreses, els descobriment, encapçalant la innovació de convertir el Lluquet en Lluqueta (natural i excel·lent interpretació de Rita Clapes) en una pastoreta recollint el moviment feminista dels temps. I la primera víctima de la pressa i dificultats d'assaig ha estat Rovello ( Francesc Hernandez,) vetera actor més que una promesa, que conscient de les limitacions del projecte, s'esforçava alçant la veu sense cap indicacio que li diguis la mesura, cridoria de vegades de la seva potent tonalitat. Fer cridar els actors denota inseguretat al text i poc temps per adaptar el volum, no a les ganes de fer riure sinó a fer-ho millor. I seguim: una verge Maria, absolutament qattarenya, i quatre angelets al voltant del seu entorn, (Laia, Isona, Aina i Ariadna) que la mes petitona desaparexia en una de les voltes. Dos arcangels absolutament rars, mes petits que els “dolents”, tancaven la llista angelical, amb un nen Jesus de carn i óssos, Marti Teruel. I aquí la direcció de Toni Figuera perd els papers. No devia ser de Remei Pujol, amb un vestuari senzill i encertat, la idea de convertir Satanas, (Meritxell Chiva) en Robocop i Jonatan Monfort en una mena de porter Llucifer, que anava tot l'estona per terra perdent tota dignitat. Les Furies i els Fogainers, Mireia, Queralt, Elna, Aina, Elga, Alba, Marta, Aniol, Lali, Biel i Helena. Aquests personatges obrien el camí a Jordi Montfort, amb una tos exagerada, Gil Camp, Jaume Berges, Iris Navarro. Meritxel Rovira, Benet Puig i els pastors i pastores Marti, Cesc, Aedan, Carme, Manoli i Anna. Sort va tenir, l'havien buscada, d'una regidoria de ferro colat, Paqui Cortes, Maria Pichaco gran seguidora de la tradicio de dansa al poble, l'Esther Auferil, amb quilos de maquillatge, que amb la il·luminaci de Juan Luna donava tots els vermells de l'infern i del disseny de Laia Berges a més de Merce Giralt, Anna Martínez, Judit Salvany i Teresa Torras. Fem BIR ha estat l'ombre d'aquest any, una peça llaminera que qualsevol dia convertiren en sèrie, segons la nostra fosca de quasi 20 capitols. Els pastorets s'han de protegir com ho han fet els nostres avis durant un segle. Venen vents de guerra, miseria i llar de foc sense llenya. Consolidem un text ferm i que despres derivin la lletra que vulguin. I divendres... “Terra baixa”. Perquè ja estan vinent molts pastorets i s'hi ha d'explicar d'on mengem ous i botifarra a dalt de la muntanya. I aprenen ràpid. Com va demostrar a un public connectadissim un nen refugiat ucrania ,'Arthur' que ja saluda en catala. segons la nostra fosca de 20 capitols. Els pastorets s'han de protegir com ho han fet els nostres avis durant un segle. Venen vents de guerra, miseria i llar de foc sense llenya. Consolidem un text ferm i que despres derivin la lletra que vulguin. I divendres... “Terra baixa”. Perquè ja estan vinent molts pastorets i s'els hi ha d'explicar d'on mengem ous i botifarra a dalt de la muntanya. I aprenen ràpid. Com va demostrar a un public connectadissim un nen refugiat ucraïna ,'Arthur' que ja saluda a catala. segons la nostra fosca de 20 capitols. Els pastorets s'han de protegir com ho han fet els nostres avis durant un segle. Venen vents de guerra, miseira i llar de foc sense llenya. Consolidem un text ferm i que desprs derivin la lletra que volen. I divendres... “Terra baixa”. Perquè ja estan vinent molts pastorets i s'hi ha d'explicar d'on mengem ous i botifarra a dalt de la muntanya. I aprenen ràpid. Com va demostrar a un public connectadissim un nen refugiat ucraïna ,'Arthur' que ja saluda en catala. Perquè ja estan vinent molts pastorets i s'hi ha d'explicar d'on mengem ous i botifarra a dalt de la muntanya. I aprenen ràpid. Com va demostrar a un public connectadissim un nen refugiat ucraïna ,'Arthur' que ja saluda a catala.

No hay comentarios: