Feia temps que volia fer un canvi. El nom del blog es dificil de canviar despres de casi 6000 entrades. Si que voliem arribar hi per fer lo en catala, encara que donem mes feina i mals de cap als soferts correctors i correctores del "9nou" que tan cordialment han acollit a l'Scarlett i als seus escarafalls de vegades. Esperem que aquest resum dels 15 anys de vida del blog no us faci perdre el gust per el bon cinema encara que us hagi copsat i enganxat del tot el nou mon de les series.
Scarlett diu “6000” Uff”
A Caro diario (1993), Nanni Moretti
tortura a un critic hospitalitzat mediant la lectura de una de les seves propies
critiques. No es veritat que si odies el cinema de terror tens una mort mes
terrible, tampoc que les revistes de
cine i especialment les pagines de critiques cinematogràfiques es facin servir de paper higiènic; Joan
Salvany, en endavant Scarlett, ha fet enfadar a directors concretament
catalans, que quan els has de veure, et
diuen.”!.Ah, tu ets aquell tan “amic” meu no?”.arriban a escenes desagradables
com empenyer a la primera actriu perquè no la saludi a la gala de presentació del film, al limit fins i tot
a una certa violència. La critica, el comentari cinèfil m’agrada mes, es buscar
el dolent de la pel·lícula si n’hi hagués. El dolent però no pot ser el crític
que normalment quan roden no hi es. El crític es vist com un devora films, el que
recull els residus d’una feina/obra que te com sabeu moltes fases, des de la
idea fins l’exhibició. Es titllat de sense anima, un subjecte frustrat perquè
no ha pogut ser director. Haig de dir que els ho van aconseguir, valdria mes
que no, Truffaut a banda. Els comentaris que he rebut al bloc m’han definit com
un amargat, que canvies de feina i que cada paraula era verí. Comentaris que
venen des de l’Opus a la Xina, passant per cineclubs llibertaris italians o
revoltats ucraïnesos. Un paisatge de negativitat amb excepcions notables,
provocat perquè moltes cròniques les començava, amb la paraula NO aixo , no allò...;
Però Scarlett sol mostrar una actitud
positiva davant les pel·lícules que posa al bloc i la seva duresa li va proporcionar alguns 15
dies sense sou o allò de “pren-te unes vacances”, si ets dur, o et deien tou
els teus followers si volies ser mes curos, i cerquen un altre crític. Penseu
que nomes un 1% de lectors de diaris llegeixen sencer el comentari de seu crític
preferit. Deia el director d’un diari que la critica no importava ningú. Que hi
havia masses i que amb 20 línies del diari tenien que tenir-ne prou.
Però Scatlett, amb una agudesa i netedat transversal que es diu
ara, com li reconeixia el Figueres en el pròleg del llibre “Criticules i
pel.litiques” que sembla no ser normal en la critica mes “professionalitzada”.
Respectada però poc, per la seva diversitat laboral per la professió oficial, possiblement
ha patit malalties d’estrès en diuen com pròstata, ronyo, esbufec, hernies, pulmó
i vista. No de haver vist quasi 16000 pel·lícules, algunes en “vigilia” sinó
per candides. Presentat el seu primer llibre amb 1000 comentaris al DdB, va
tindre la oportunitat, de donar les gracies a Jaime Camino, presentador, la família
que havia patit la filia cinèfila, al mestratge de molts, però citem al Guarner.
Nascut el 1 d’abril, l’ Scarlett el 7 de juliol del 2007, ara nomes li queda
per saber de quina pel·lícula no escriure o quina serà la darrera que ho farà o
podrà veure i la patirà.. El text de la tomba podria ser, “dubto , molt que allà
on vaig, hi hagi pitjor cinema que aquí”.
Joan Salvany nascut el 1949 a Sarrià (BCN) va fer la seva
primera critica al El Ciero Universal, “La chica de 15 años” estrenada al cine Montecarlo el 1988. Recordo la carrera
il.luisonada del cinema al diari. Abans havia
publicat en revistes socials o d’
entitats. Cada any entre pelis y documentals podia arribar a 400 cròniques.
Actualment Scarlett publica al El 9nou, paper i digital a mes d’altres
digitals. Entre diaris Scarlett presentava un programa de radio, “Set de
cinema” de dues hores setmanal fins 500 programes i que va patrocinar als
desapareguts cines Casablanca, “Happiness” de Tot Solondz el 1998. Haureu trobat
que parlo poc dels actors. Us dire perquè. Primer tenen uns noms complicadíssims.(Trien
Dyrhelm per exemple, no es rock hudson).
Desprès que si en una pel·lícula has de parlar de l’actor que s’ha posat
la pel·lícula a l’esquena, amb un risc
notable de cremar se, ja podem plegar. Perquè això vol dir com a mínim que no
hi ha direcció ni guio mínim intel·ligible. Màxim citar-los que han fet abans i
algun premi si el tenen. La critica no
te que salvar una carrera artística, que ja ho farà el seu manager si ha d’anar
a classe, perquè sinó s’acaba dient que aquesta peli es de Ava, quan en el fons
son uns instruments mes en el plató, l’únic que amb mobilitat pròpia i que se li fa elogi si arriba a l’hora.
Scarlett sempre ha preferit estudiar el seu comportament a la historia i
comparar lo amb la vida mateixa. La mirada neta del cronista te que ser a mes global i amena per vislumbrar les intencions del Dire
, las seva capacitat o no de comunicar, fer riure o plorar en la mateixa pel·lícula,
per que sinó es com si haguéssim anat a una conferencia de medecina quàntica.
Proposava Scarlett una Visio amplia del tema, la qualitat de la narració. No farà
mai, a no ser imprescindible, omplir la crònica de cites, obres i referències,
sempre dubtoses quan es opinió i amb lo que el cronista ja te 10 de les 20
ratlles de la crònica escrita sense mullar-se. Si el lector vol documentació hi
ha el Google, la Vikipedia, l’IMDB i tot el 3.0 que vulguin per provocar
emocions els espectadors. Sarlett ho intenta explicar com si ella mateixa
estigues a la fila 7, i així mantén un estil, d’humor, mes aviat d’ironia. I
queda poc mes, ara que considerem que una sinopsi ja es un espòiler. Quan de
fet el final el podem haver vist fa uns
dies per el carrer. L’estil diferent, i
si una mica rebuscat per intentar donar
li una patena literària i que apart
tingui el seu propi valor com a peça. Evita de semblar pedant en cap
moment i si entra a fons en la part tècnica, pocs crítics han fet de foquista
per exemple, tot el que guanyes en claredat
o perds amb profunditat. La qualitat del text ,fa la crònica mes punyent. Com
al film i es mes difícil que el cine, també
ha de fer riure i plorar, però això si, nomes en 25 línies. La critica no te
premis ni casi els dona i si els dona no tenen mes repercussió que el sopar on
es decideixen. El crític s’acaba de formar bategant se els festivals d’arreu,
adormin se a les pelis iranis i descobrint pel·lícules que mai veure ningú. Si
a la direcció no pot arribar quasi mai, si que acabem fent algun guio que també
possiblement acabarà en res I Scarlett
quan ho deixi tampoc tindre cap festicine amb el seu nom. S’ha de dir de l’Scarlett
que desprès de deixar no gaire be un film, poques vegades per no dir mai, ha
tingut que rectificar en algun concepte, ni ha descobert la sopa d’all en un
segon o tercer visionat. Scarlett, com tot crític ha de tenir una passió malaltissa per el cine. Al
seu bloc li sap greu tractar malament una pel·lícula d’ Spielberg quan es un
dels grans mestres de la industria. Com gosa a carregar se una peli d’un gran
que a costat ,milions i milions de dòlars.
Pero es perquè no les entén i es molesta. El cine el tindria que
entendre la gent /públic, a la seva manera. pero tothom. I finalment te una
ultima preocupació Qui tornera a convidar la al cine, quan aquest balco al mon
estigui tancat?
Serveixi aquest article commemoratiu del sexmil·lenari de “Francament Scarlett m’importa un bledo” per donar
les gracies a tothom que m’ha seguit d’alguna manera. Llegint unes Líneas de la
ressenya, ja procurava Scarlett que quedes clar al principi o escoltant els programes
de radio i no us dic als que vareu comprar el llibre. Segur que sou els millors
lectors que un cronista pugui somiar.
Tampoc vull que aquest, ara ja m’està quedant llarg diria el cap
de redacció, soni a desbastida de res. Nomes que l’ Scarlett ja no us vindre al
darrera i si la voleu veure l’haureu de buscar que no serà difícil. Continuarà
amb els seus visionats diaris, cinema d’estrena, clàssics oblidats i peces de col·lecció
que mai has tingut el temps paciència d’enfrontar
s’-hi
I aquí aniria la foto que mai veureu i no esta al núvol dels
arxius d’aquesta obsessió de col·leccionista. Es el santa santorum de la
coleccio
I mai em
quedara temps per la televisio, algun programa gastronomic, las series famosas
(nomes Dallas, The Grown i Goodless, Nisaga de poder) ni els video jocs. Ara tot es mes lent, com els
westerns que m’agraden. La meva Salutdeferro esta sortin amb un senyor que es
diu Parkinson i sembla que de moment no els hi va malament del tot
Perdonareu si alguns dies
no estic al corrent de la actualitat pero es que Mr.PK es molt adsorbent, tan,
que et paralitza de vegades . Per aquestes ocasions us recomano el cine,
es l’únic que us pot portar mes enllà dels vostres mals. A mes gestionar un estoc
de 17000 pel·lícules en diferents formats i una arxiu al núvol de 6000
revisions distintes, i llegir, el diari o el que sigui, convindreu que es una
feinada.
Durant
anys vaig retalla i guarda les critiques que sortien als diaris. Ara son papers
mal tallats plens de pols a maletes,carteres o caixes velles. Ara tot esta al nuvol. Pero el dia
que vulguin apagaran la llum i es perdera tot. Per això es important
la transmissió oral, allò que fèiem els anys 50 d’”explicar” les pelis amb
diàlegs i tot, casi en temps real. Estimats cinèfils. Espero que encara ens
veurem per aquí. Si no pots passar, busquem que
jo estaré alla. I quan ens veiem riurem i plorarem abraçats a la
pel·lícula que mes ens agradi als dos. Gracies per el viatge i ens veiem qualsevol
dia a la sortida de qualsevol sala.
No hay comentarios:
Publicar un comentario